Ajatuksia asiakasarvosta, myynnistä ja vähän muustakin.

Palvelumuotoilu on palvelun asiakasarvon ja sen tuottamisen kiteyttämistä

Palvelumuotoilu on palvelun asiakasarvon ja sen tuottamisen kiteyttämistä Palvelumuotoilu on viime aikojen kuumimpia trendejä. Termi ja etenkin sen merkitys ovat kuitenkin vielä varsin vieraita monille. Muotoilusta tulee mieleen konkreettisten esineiden suunnittelu, mutta voidaanko palveluitakin muotoilla? Ja mitä hyötyä siitä voisi olla? Kyllä, palveluita voidaan muotoilla, vaikka ne ovatkin aineettomia ja koetaan juuri samalla hetkellä, kun […]

..lisää

Kysymysten anatomiaa

Millaisia kysymyksiä sinä kysyt? Tässä muutama ajatus kysymysten perusanatomiasta. Kysymysten anatomiaa – avoimet ja suljetut kysymykset from Kalle Reunanen on Vimeo.

..lisää

Asiakastutkimusmatka paljastaa palvelun merkityksen

Miniblogisarjan osa 2/3 Palvelumuotoilusta ja asiakasarvosta Asiakastutkimusmatka paljastaa palvelun merkityksen Asiakasarvoa ei voi syntyä ilman asiakasta. Arvo on asiakaan kokemus palvelun tuottamasta merkityksestä hänelle itselleen. Ensimmäinen vaihe minkä hyvänsä palvelun kehittämiselle on asiakashypoteesin luominen. Palvelun kehittäjän tulee kysyä itseltään – ja ennen kaikkea asiakkaaltaan – seuraavia kysymyksiä: Mitkä ovat asiakkaan tuntomerkit ja mistä asiakkaan voisi […]

..lisää

Muotoiluajattelu auttaa löytämään oikean kysymyksen

Miniblogisarjan osa 1/3 Palvelumuotoilusta ja asiakasarvosta Muotoiluajattelu auttaa löytämään oikean kysymyksen ”Digitaalisten palveluiden kehittäjän haasteena on ymmärtää, mikä on asiakasta kiinnostava kysymys, johon voisimme luoda entistäkin paremman vastauksen.” Douglas Adams paljastaa kirjassaan ”Linnunradan käsikirja liftareille” vastauksen tärkeimpään kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta sekä muusta sellaisesta. Vastaus on 42. Valitettavasti kirja ei paljasta mikä tämä kysymys oikein on.

..lisää